Když se řekne SOLODOOR…
Dovolte nám představit další z českých firem, která se hrdě hlásí k tématům ekologické a společenské odpovědnosti a příkladně je zavádí do praxe. Společnost SOLODOOR a.s. je český výrobce interiérových dveří a obložkových zárubní se sídlem v Sušici. Objemem své roční výroby, která činí více než 180 000 dveří a 80 000 zárubní, se řadí mezi naše největší výrobce na trhu. Jako renomovaný dodavatel s dlouholetou tradicí SOLODOOR úspěšně expanduje také na zahraniční trhy. Významnou pozici společnost v současné době zaujímá zejména na trzích střední a východní Evropy. Je držitelem osvědčení „CZECH MADE“, označení „Ekologicky šetrný výrobek“ a od roku 2020 i certifikátu C-o-C PEFC.
Společnost vznikla před 24 lety a s více než 220 zaměstnanci patří mezi největší zaměstnavatele v regionu. Výrobky SOLODOOR najdete ve 13 franšízových prodejnách, cca v 80 prodejních studiích či zalistované v nabídce hobbymarketů a také v síti prodejen stavebnin po celé České a Slovenské republice. Společnost využívá nejmodernějších německých a italských technologií, díky kterým vyrábí dveře a zárubně s unikátní oblou hranou a v exkluzivních povrchových úpravách, jež nemají na trhu konkurenci. Kromě široké škály produktů nabízí také poradenství a odbornou montáž s pětiletou zárukou na své zboží.
V roce 2020 firma zavedla do provozu dvě robotické linky na výrobu zárubní, čímž zdvojnásobila svoji výrobní kapacitu a snížila zmetkovost o 40 %. SOLODOOR bude pokračovat v nastaveném trendu robotizace a vytváření chytré továrny. V současné době pracuje na komplexní studii automatizace zbytku výroby. V plánu má zautomatizovat a robotizovat zejména pracoviště CNC strojů a zasklívání. Chce nahradit ruční převážení automatickými dopravníky a také zavést automatické načítání výrobních příkazů z čárových kódů.
O krátký korespondenční rozhovor jsme požádali generálního ředitele společnosti SOLODOOR a.s. pana Martina Dozrála.
Strategie společnosti v oblasti kvality a environmentu je skutečně příkladná. Oceňují tento přístup i vaši zákazníci?
Určitě ano. Stav světa, ve kterém žijeme a ve kterém budou žít další generace, je dnes zcela oprávněně v popředí zájmu. Ukazuje se, že zákazníci se čím dál více přiklánějí k produktům, jejichž výroba je šetrná k přírodě. V některých, ne zcela ojedinělých případech se již ekologická odpovědnost firmy stává rozhodujícím faktorem při výběru společnosti, od které si zákazník výrobek koupí. A podíl zákazníků, kteří tento aspekt zohledňují, nebo dokonce vyžadují, nepochybně dále poroste.
Nově jste i držiteli certifikátu C-o-C PEFC. Co bylo impulsem k tomuto kroku?
Hlavním impulsem byly požadavky našich zákazníků, především developerských společností. Našim zákazníkům se snažíme vždy vycházet vstříc a v tomto případě jsme vyšli vstříc velmi rádi, protože myšlenky mezinárodní nevládní organizace PEFC, která propaguje udržitelné lesní hospodářství skrze nezávislou certifikaci třetích stran, jsou v souladu s naší dlouhodobou strategií. Nejen proto, že sídlíme na okraji CHKO Šumava a národního parku Šumava, věnujeme dlouhodobě vlivům provozu společnosti na životní prostředí zvýšenou pozornost. Pro naši výrobu nakupujeme PEFC certifikovanou surovinu, která pochází z lesů obhospodařovaných udržitelným způsobem. Zákazníci, kteří hledají produkty vyrobené v souladu s principy trvalé udržitelnosti, se díky certifikátu C-o-C PEFC lépe zorientují na trhu a jednoduše najdou přesně takový výrobek, který hledají.
Jak hodnotíte celý proces přípravy na certifikaci PEFC – bylo pro vás obtížné implementovat systém řízení a evidence do stávající administrace firmy?
Proces přípravy a implementace byl poměrně náročný. Začali jsme výběrem poradenské firmy, která nám pomohla aplikovat požadavky normy na PEFC, poté následoval výběr certifikační firmy. Dále bylo nutné vytvořit příručky pro zpracovatelský řetězec, museli se proškolit všichni zaměstnanci a proběhl proces hledání vhodného dodavatele, který má k dispozici certifikovaný materiál. Nicméně veškeré úsilí se vyplatilo, protože naše firma se díky němu stala jednou z mála firem v oboru, která se certifikátem C-o-C PEFC může prezentovat. Velmi mě těší, že i když prvotní impuls k získání certifikátu vzešel ze strany zákazníků, nakonec nám celý proces udělal velkou službu i uvnitř firmy. Zaměstnanci se totiž v průběhu času začali s myšlenkou postupně ztotožňovat, protože jim není lhostejné, jak se jejich zaměstnavatel chová k životnímu prostředí.
Chcete využít certifikaci PEFC i při osvětě a marketingu vaší společnosti?
Určitě ano. Rádi bychom informaci o získaném certifikátu předali nejen našim koncovým zákazníkům, ale také developerským a stavebním společnostem i našim velkoobchodním a maloobchodním partnerům. Chtěli bychom šířit osvětu v oblasti ekologické odpovědnosti firem a motivovat další společnosti, aby nebyly lhostejné k dopadům jejich výroby na životní prostředí.
Děkuji za odpovědi (23. 1. 2021), Andrea Pondělíčková
Více informací o společnosti najdete na www.solodoor.cz.
Foto: archiv společnosti SOLODOOR