Možnosti praktické aplikace EUDR u nestátních vlastníků lesů v ČR
Po odkladu použitelnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2023/1115 ze dne 31. května 2023 o dodávání na trh Unie a vývozu z Unie některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů a o zrušení nařízení (EU) č. 995/2010 (dále jen „EUDR“) zájem o tuto problematiku mezi dotčenými subjekty podle očekávání poněkud „ochladl“. SVOL však i nadále vyvíjí aktivity k úplnému zrušení či zásadnímu zjednodušení EUDR, a to jak samostatně, tak ve spolupráci s dalšími organizacemi.
Na poli vlastní implementace EUDR jsou v tuto chvíli aktivní zejména službové firmy nabízející softwarové (SW) řešení nebo komplexní poradenství včetně veškeré administrativy. Proto je vhodné zopakovat si dosud známé skutečnosti, stručně popsat praktický postup aplikace EUDR a upozornit na úskalí některých řešení.
EUDR se týká dřeva (produktů z něho) vyprodukovaných po 29. 6. 2023 a uvedených na trh po 30. 12. 2025, a to včetně fyzických osob nepodnikajících, uvádějících dřevo na trh jednorázově (např. 1x za několik let). Z toho vyplývá, že příslušné prohlášení o náležité péči (DDS) je nutno podat včas, nejpozději ve 4. kvartálu 2025. Předpokládané zařazení ČR do kategorie zemí s nízkým rizikem k 30. 6. 2025 nebude mít na tuto skutečnost žádný vliv. Přinese však určité zjednodušení administrativy spojené se systémem náležité péče (SNP). Zásadní zjednodušení by nastalo v případě prosazení čtvrté kategorie rizik (minimálního rizika), o níž stále usilujeme.
Obdobně jako u EUTR platí i v případě EUDR povinnost neporušovat při těžbě a prodeji dřeva národní legislativu (lesní zákon, zákon o ochraně přírody a krajiny a nově i účetní, daňové a pracovně právní předpisy). Další dva požadavky EUDR týkající se odlesňování a znehodnocování lesa v podobě, jak jsou v EUDR definovány, nepřicházejí v podmínkách ČR v úvahu (např. přeměna lesa na zemědělské využití, změna původních lesních porostů na lesní plantáže).
EUDR se vztahuje na tyto činnosti a způsoby uvádění dřeva na trh:
- domácí produkce (v rámci ČR) – prodej, dar, distribuce, komerční použití (např. pokud jsou ze surového dřeva s kódem HS 4403 vyrobeny kůly HS 4404) – to se netýká vlastní spotřeby mimo podnikání (palivové dříví, kůly na oplocenky, oplocenky apod.),
- zpracování zakoupeného produktu na jiný produkt (např. pokud je z vykoupeného surového dřeva s kódem HS 4403 vyrobeno řezivo HS 4407),
- dovoz a vývoz (je v kompetenci celních orgánů).
Praktický postup aplikace EUDR je následující:
- vytvoření systému náležité péče (SNP),
- registrace do platformy EUDR v systému TRACES NT (IS EUDR),
- podání prohlášení o náležité péči (DDS) včetně geolokalizace těžby po vykonání náležité péče,
- předání referenčního (a ověřovacího) čísla odběratelům dříví,
- sledování celkového množství dodaného dříví ve vztahu k DDS.
Ad 1) Vytvoření systému náležité péče (SNP)
SNP spočívá v popisu postupů a praktickém zajištění shromažďování a archivace informací o těžbě a prodeji dřeva po dobu 5 let (včetně geolokalizací). Vhodné je zde popsat specifické případy těžby dřeva (např. v lokalitách ochrany přírody, u spoluvlastnických a nakoupených či směněných pozemků), vyráběné produkty ze dřeva (mj. i obalové materiály /např. palety/, odpady /piliny, odřezky/, popř. směsné produkty /např. papír, desky na bázi dřeva/). I v rámci zjednodušené SNP lze doporučit alespoň rámcové posouzení složitosti dodavatelského řetězce a rizik obcházení EUDR, resp. smísení s produkty neznámého původu. Novou povinností vyjma malých a středních podniků je každoroční aktualizace informací o SNP prostřednictvím internetu.
Smyslem SNP je, aby při větším než zanedbatelném riziku nebo při opodstatněné obavě, např. některých NGO, se včas předešlo uvedení daného dřeva na trh. Současně je nutno o tom neprodleně informovat Národní lesnický institut (NLI) jako hlavní příslušný orgán a poskytnout mu nezbytnou součinnost při kontrolní činnosti.
V uvedeném duchu připravujeme vzory SNP, které nejpozději k 30. 6. 2025 poskytneme našim členům. Vzory pro vývoz, popř. dovoz budou mít obecnější podobu vzhledem k různé podobě související legislativy ve třetích zemích. V zásadě půjde o aktualizované vzory ÚHÚL pro EUTR s vypuštěním opatření ke zmírnění rizik (shromažďování dalších informací, nezávislé audity atd.) včetně jejich každoročního přezkumu.
Ad 2) Registrace do platformy EUDR v systému TRACES NT (IS EUDR)
IS EUDR umožňuje dotčeným subjektům včetně vlastníků lesů registrovat se v několika rolích (jako operátor = hospodářský subjekt /HS/, jako obchodník a jako zplnomocněný zástupce), které lze mezi sebou libovolně kombinovat. Dalším důležitým krokem u větších vlastníků lesů je přidělení rolí v IS EUDR oprávněným zaměstnancům.
K postupu registrace existuje informace NLI včetně opakujících se chyb, kterou našim členům zpřístupníme po odstranění zásadních nedostatků IS EUDR. Aktuálně je v řešení problém s registrací pro domácí producenty, zejména fyzických osob podnikajících (FOP). Registraci fyzických osob nepodnikajících neumožňoval IS EUDR vůbec. Pro domácí produkci lze aktuálně využít DIČ (to však není veřejně dostupným údajem) a pro dovozce a vývozce číslo EORI (domácí producenti bez importu a exportu zboží nedisponují číslem EORI, většina fyzických osob podnikajících zase není plátcem DPH). Ideálním řešením je umožnit registraci FOP pomocí IČO a fyzických osob nepodnikajících pomocí jejich rodného čísla. Velkým problémem u FOP byla nemožnost přidělit roli (např. zplnomocněného zástupce) již vytvořenému subjektu bez čísla EORI.
Ad 3) Podání nového prohlášení o náležité péči (DDS) včetně geolokalizace těžby po vykonání náležité péče
Nové DDS při plánované těžbě dřeva může vlastník lesa podat jako HS, popř. jako zplnomocněný zástupce jiného HS (nebo fyzické osoby či mikropodniku jako následující HS/obchodník v případě, že sám není mikropodnikem ani fyzickou osobou), a to před uvedením na trh. U domácí produkce tedy ideálně po uzavření kupní smlouvy (smlouvy o prodeji nastojato, smlouvy o samovýrobě apod.) Výsledkem podání DDS je získání dvou čísel (referenčního sloužícího k předávání informace o původu dřeva v řetězci a ověřovacího sloužícího k ověření relevance této informace).
Zejména u větších lesních majetků lze z důvodu minimalizace administrativy doporučit podání DDS na celý kalendářní (hospodářský) rok na základě ročního těžebního projektu. DDS lze samozřejmě podat i ad hoc po provedení konkrétní těžby, např. na základě záměru odvozu, tím se však násobně zvyšuje počet referenčních čísel nejen u vlastníků lesa, ale zejména u jejich odběratelů. Dalším potenciálním rizikem je nemožnost odvozu dříví včetně možnosti šíření kůrovců ze skládky v případě déletrvajícího kolapsu IS EUDR.
S uvedeným „časovým oknem“ úzce souvisí možnost podání DDS za celý lesní majetek (LHC, úsek) nebo za nižší jednotky prostorového rozdělení lesa (oddělení až porostní skupinu či etáž), opět se zásadním dopadem na počet referenčních čísel.
Specifikem je činnost zplnomocněného zástupce (zmocněnce), který podává DDS v zastoupení vlastníka lesa (zmocnitele). Tímto zmocněncem může být obchodní společnost, ale např. i sousední větší vlastník lesa, vykupující dříví od drobných vlastníků lesů. Přestože odpovědnost za soulad s EUDR je vždy na straně zmocnitele, je vhodné jej na tuto skutečnost upozornit také v kupní smlouvě (včetně jeho odpovědnosti za soulad provedené těžby s národní legislativou).
Systém podávání DDS je tvořen několika postupně navazujícími režimy (stavy) DDS. Pro praktického uživatele je nejdůležitější možnost změny DDS do 72 hodin od odeslání do IS EUDR, pokud však již nebylo využito v dodavatelském řetězci. Přehled těchto režimů DDS poskytneme našim členům společně se vzory systému náležité péče.
Místo podání DDS lze v některých případech pouze odkazovat na již předložené DDS, vždy však po ověření vykonání SNP (zodpovědnost za soulad s EUDR zůstává na dodavateli dřeva).
Vlastní geolokalizaci těžby (pozemek do 4 ha = bod, pozemek nad 4 ha = polygon odpovídajícího tvaru) lze provést několika způsoby:
- manuálním zákresem z integrované mapy IS EUDR – pracný a nepřesný způsob (dostupná mapa v IS EUDR je bez bližšího místopisu). Po doplnění mapových podkladů může být využitelný zejména drobnými vlastníky lesa (jejich zplnomocněnými zástupci).
- importem dat připravených ve formátu GeoJson – poloautomatizovaný způsob vyžadující SW umožňující přípravu dat (např. aplikace ČÚZAK, lesnické evidenční SW, vlastní GIS aplikace). Běžní vlastníci lesa jej budou zřejmě využívat nejvíce, předpokládá však odpovídající úpravy lesnických SW.
- automatizovaným odesláním dat přes elektronické rozhraní (API = přímé předávání dat mezi IS EUDR a IS HS) – zřejmě půjde o způsob preferovaný většími vlastníky vzhledem k vyšším nákladům na jeho pořízení.
- prostřednictvím jednotného geoportálu státu – tvorbu a správu by měl zajistit stát (v tuto chvíli není tento nástroj k dispozici), geoportál by řešil problém s geolokalizací zejména u vlastníků nedisponujících lesnickým evidenčním SW.
Důležitou funkcí IS EUDR z hlediska ochrany dat je možnost skrytí geolokalizace pro celé deklarované množství, popř. pro jednotlivé položky (těžby dřeva).
Ad 4) Předání referenčního (a ověřovacího) čísla odběratelům dříví
Aktuálně se zvažují dva základní způsoby předávání referenčních čísel odběratelům dříví:
1) na účetních dokladech (dodací/výkupní lístek, faktura, boleta…) – nevýhodou je možnost úniku informací do nepovolaných rukou a jejich případného zneužití. Toto riziko se týká zejména umístění QR kódu s geolokalizací přímo na těchto dokladech.
2) prostřednictvím datové schránky – výhodou je zamezení úniku informací mimo oprávněné osoby odběratele či další subjekty.
Ad 5)Sledování celkového množství dodaného dříví ve vztahu k DDS
Sledování celkového množství dodaného dřeva umožňuje předejít překročení množství dřeva uvedeného v DDS, které je považováno za nesoulad s požadavky EUDR. Množství je nutno sledovat podle jednotlivých referenčních čísel a stanovených období. Minimalizace počtu referenčních čísel v daném období je proto velmi vhodná i z tohoto důvodu.
Podání dalšího DDS ze strany vlastníka lesa (HS) přichází v úvahu zejména v těchto případech:
a) naplnění množství dříví v již podaném DDS (důvodem může být chybný odhad, zvýšený podíl nahodilých těžeb na majetku apod.),
b) uplynutí stanoveného, např. ročního období (v tomto případě je nutno nenaplnění množství zdůvodnit a uchovat po dobu 5 let),
c) při výkupech dříví vlastníkem lesa jako zplnomocněným zástupcem.
Závěr
Nejjednodušší aplikací EUDR pro vlastníky lesa je podání DDS na celý lesní majetek (LHC) na základě ročního těžebního projektu, tj. před započetím těžebních prací, a zaslání příslušného referenčního a ověřovacího čísla odběrateli prostřednictvím datové schránky či jiným zabezpečeným způsobem (mimo běžnou korespondenci). Tento způsob „vypořádání se s EUDR“ je např. doporučován státním, obecním a středně velkým až velkým soukromým vlastníkům lesů v Německu samotným Spolkovým ministerstvem pro výživu a zemědělství. Rutinně je již takto provozován např. bavorskými státními lesy. Podobné řešení připravují také Lesy České republiky, s.p. V případě rizikových lokalit z hlediska zájmů ochrany přírody či z jiných důvodů (spoluvlastnické majetky, nově nakoupené či směněné pozemky apod.) může být vhodnější podání samostatného DDS od úrovně lesnického úseku, přes úroveň několika oddělení až po úroveň porostní skupiny (etáže).
Některé firmy nabízející lesnické evidenční systémy připravují komplexní propojení problematiky EUDR s ostatními moduly jejich výrobních a evidenčních SW včetně příslušných školení pro jejich uživatele. Uživatelům je nabízen kvalitativní posun současné evidenční praxe ve výrobě, odvozu a odbytu dříví. Podle stávajících poznatků včetně ověřených zahraničních informací však lze k samotnému EUDR přistoupit podstatně jednodušším způsobem.
Pravděpodobný je také vznik jednotného geoportálu v gesci NLI pro potřeby ověřování geolokací a poskytování technické pomoci HS včetně vlastníků lesů. Pokud bude takový portál obsahovat odpovídající služby pro vlastníky lesa bez lesnického SW, bude to pro jejich potřeby zcela dostačující a finančně nenáročné řešení. Vlastníkům lesů proto doporučujeme vyčkat na další relevantní informace od SVOL a při implementaci EUDR se neukvapovat. Současně i nadále vyvíjíme úsilí, aby toto nařízení, které je ve svém důsledku jen další administrativní a finanční zátěží pro vlastníky lesů, bylo zrušeno či zásadně zjednodušeno.
Závěrem si dovoluji znovu upozornit na velmi zdařilou publikaci NLI obsahující např. vzor plné moci pro zplnomocněného zástupce či scénáře aplikace EUDR pro různé lesní majetky https://www.uhul.cz/wp-content/uploads/Voditka_EUDR-CR-final.pdf
Ing. Tomáš Dohnanský, SVOL